EKRIS MOTORSPORT STORIES.

DOOR DE TARZAN NAAR PADDOCK HILL BEND.

SUCCESSEN OP HET CIRCUIT.

Bij Ekris stroomt benzine door de aderen en dat leidt ertoe dat Ekris zich in 1991 vol overgave stort in de autosport. In de jaren die volgen blijft Ekris Motorsport de strijd aangaan. Circuit Zandvoort kan het team inmiddels wel dromen dus wordt er ook gekeken naar mogelijkheden om buiten de landsgrenzen de beste te zijn. Inmiddels zijn we ruim dertig jaar verder sinds Ekris zich voor het eerst op een circuit begaf. In die dertig jaar hebben veel rijders de kleuren van Ekris Motorsport verdedigd en zijn er de nodige nationale en internationale successen behaald. De komende tijd nemen wij u mee in de historie van Ekris Motorsport waarbij vijf Ekris coureurs ons mee terug nemen in de tijd.

MOTORSPORT STORIES.

EKRIS RIJDERS.

Vijf Ekris rijders, met alle vijf een eigen verhaal. Eén voor één voegen we hun verhalen toe aan hun profiel. Benieuwd naar wat ze allemaal te vertellen hebben. Klik dan snel door via onderstaande buttons.

 

Fred-Krab-BMW-M3-E30-Zandvoort

HET AUTOSPORTDEBUUT.

FRED KRAB.

Fred Krab is in 1991 de allereerste Ekris-coureur. Hij neemt plaats achter het stuur van de BMW M3 E30 waarmee hij in 1991 deelneemt aan het NK KONI Produktiewagens, op dat moment de Koningsklasse in Nederland. De vuurdoop voor Ekris en Fred Krab vindt plaats op Zandvoort, tijdens de Paasraces. Krab is direct snel in zijn M3 E30 en kwalificeert zich als tweede voor de race. Helaas gooit een lekke band roet in het eten, waardoor de eerste race van Ekris Motorsport eindigt op de negende plaats. 

Het eerste seizoen in de racerij pakken Ekris en Fred Krab twee zeges. Met 95 punten eindigt Fred Krab op een derde plek in het kampioenschap. Een prima debuutjaar voor Ekris. Hoe Fred Krab terugkijkt op zijn Ekris tijd kunt u zien in de video die hiernaast staat.

OP WEG NAAR DE EERSTE TITEL.

PETER KOX.

Peter Kox komt in 1993 bij Ekris Motorsport terecht. De Eindhovenaar vervangt vanaf de tweede race van het seizoen de jonge Duitser Mario Merten bij Ekris. Het aantrekken van Kox blijkt een schot in de roos. Kox, die furore maakte in de open-wheel klasses, vindt snel zijn draai in de tourwagens. Ondanks het feit dat Kox met een achterstand aan het kampioenschap begint is hij aan het eind van het jaar de sterkste, waardoor Ekris het eerste kampioenschap binnenhaalt. 

Ook in 1994 rijdt Peter Kox voor Ekris Motorsport. Hij krijgt versterking in het team met de komst van Tom Langeberg, zijn concurrent voor de titel uit 1993. Helaas verloopt het seizoen anders dan gehoopt en kan Kox zijn titel niet prolongeren. Het hele verhaal van Peter en zijn Ekris tijd kunt u bekijken in de video die binnenkort online verschijnt.

Peter-Kox-Ekris-BMW-Pitstraat-Text-Image
Duncan-Huisman-Ekris-Presentatie-1520x1014

MEERVOUDIG KAMPIOEN IN 'THE DUTCH'.

DUNCAN HUISMAN.

In 1997 ontstond het Dutch Touring Car Championship, kortweg DTCC genoemd. Ekris Motorsport verschijnt ook aan de start van de Koningsklasse in de Nederlandse autosport. Eén van de rijders die namens Ekris in het DTCC gaat uitkomen is Duncan Huisman. De samenwerking is direct erg succesvol, want Duncan sleept in 1997 meteen de titel in de wacht. De combinatie Huisman en Ekris blijkt sowieso een zeer succesvolle te zijn. In 2000 wint Duncan namelijk zijn tweede DTCC titel in een BMW van Ekris. 

2002 is het laatste jaar voor 'The Dutch' omdat enkele auto-importeurs hun deelname aan het kampioenschap opzeggen. Een spannend kampioenschap wordt in de allerlaatste race beslist, waarbij Duncan aan het langste eind trekt en zijn derde DTCC titel binnenhaalt. Nadat het DTCC ophoudt te bestaan komt Duncan jaren later nog in verschillende raceklassen actie voor Ekris Motorsport. 

MEEST SUCCESVOLLE EKRIS COUREUR.

RICARDO VAN DER ENDE.

Na twee jaar racen met MINI's stapt Ekris in 2006 weer over naar BMW's door deel te nemen aan de BMW 130i Cup. Het is het startschot van een lange samenwerking met Ricardo van der Ende. Maar liefst 14 jaar (12,5 seizoen) verdedigt Ricardo de kleuren van Ekris Motorsport. In die veertien jaar worden er vele successen gevierd. Talloze raceoverwinningen en maar liefst zeven titels. De eerste titel die Ricardo wint met Ekris stamt uit 2007. In zijn tweede seizoen in de 130i Cup is Ricardo de sterkste het veld. 

Nadat de 130i Cup in 2009 ophoudt te bestaan gaan Ricardo en Ekris op zoek naar nieuwe avonturen. Die vinden ze in het Nederlandse en Europese GT4 kampioenschap, waarin Ricardo de stabiele factor binnen het team is. Hij ziet menig teammaat komen en gaan. Kers op de taart zijn voor Ricardo de titels die hij met Ekris behaalt in de zelfgebouwde M4 GT4. 

Ricardo-van-der-Ende-Bernard-van-Oranje-Ekris-Motorsport-Tekst-Media
Maxime-Oosten-Ekris-BMW-M4-GT4-Aankondiging-Ekris-Pand-Tekst-Image

JONGSTE EKRIS KAMPIOEN.

MAXIME OOSTEN.

De samenwerking tussen Ekris en Maxime Oosten start in 2022 wanneer Oosten aan zijn tweede seizoen in de BMW M2 CS Benelux Cup begint. Het seizoen begint nog met een tegenslag wanneer Maxime in de eerste race uitvalt met een kapotte motor, maar vanaf de tweede race is er geen houden meer aan. Oosten wint dat jaar elf van de twaalf races en wordt overtuigend kampioen in de BMW M2 CS Cup Benelux. Hetzelfde jaar rijdt Oosten ook in de Duitse BMW M2 Cup en wordt ook in die klasse kampioen. 

Seizoen 2023 rijdt Maxime in het Duitse ADAC GT4 kampioenschap. Het is een seizoen vol ups en downs dat wordt afgesloten met twee tweede plaatsen. Samen met Maxime kijken we terug op zijn eerste jaren met 'Ekris' op de raceauto.