KENNISMAKEN MET DE EIGENAAR.
DE BMW M3 E30 CLASSIC RACER VAN...
Naam: Fred Krab
Woonplaats: Velserbroek
Trotse eigenaar van: BMW M3 E30
In 1991 debuteerde Ekris Motorsport in de Nederlandse autosport met een BMW M3 E30. De rijder die destijds zijn opwachting maken namens Ekris was Fred Krab. Nu 30 jaar later slaan Fred Krab en Ekris BMW de handen opnieuw ineen voor de deelname aan de Tourenwagen Classics.
We treffen Fred Krab vlak voor de openingsrace in het Tourenwagen Classics. Hoog tijd om in deze speciale editie van de BMW Classic kennis te maken met Fred en zijn BMW Raceclassic.
WEDEROPBOUW.
MOOIER DAN NIEUW.
Na een zoektocht heeft Fred de BMW M3 E30 nu bijna één jaar in zijn bezit. “In 2020 vond ik deze auto en gelukkig was hij in goede staat toen ik ‘m kocht. Ondanks dat de auto in goede staat was heb ik de BMW na aankoop helemaal tot op de bodem kaal gehaald. Daarna heb ik de auto zelf gewaterstraald zodat er geen kit meer op de auto zat. Vanaf dat punt hebben we op de delen waar het nodig was plaatwerk verricht en zo hebben we de auto opgebouwd tot deze nog mooier werd dan toen de auto nieuw van de band rolde.”
SPECIALISTISCHE HULP VAN VINK MOTORSPORT.
RACEKLAAR MAKEN.
Om de BMW M3 E30 helemaal raceklaar te maken moest er het nodige worden aangepakt. Een klassieke BMW is namelijk niet in een handomdraai geprepareerd om het circuit op te gaan en het op te nemen tegen de felle concurrentie in de Tourenwagen Classics. Om de BMW klaar te krijgen voor de strijd werd Vink Motorsport ingeschakeld. Vink Motorsport is gespecialiseerd in het prepareren van klassieke raceauto's.
“We hebben aardig wat zaken aan moeten pakken om de M3 E30 in topconditie te krijgen voor het raceseizoen. Allereerst hebben we een plaatwerker aan het werk gezet. Deze plaatwerker heeft de auto verstevigd op punten die cruciaal voor de racerij en waar extreme racekrachten op worden losgelaten. Toen dat eenmaal klaar was zijn we overgegaan naar het veiligheidsaspect aan de binnenzijde en hebben we de veiligheidskooi door een gecertificeerd bedrijf laten inbouwen.”
“De volgende stap in het proces was het in de primer zetten van de BMW zodat de auto gespoten kon worden. We hebben de auto zowel van buiten als van binnen gespoten, niet te dik natuurlijk want dan zou het gewicht van de auto niet ten goede komen. Na het spuitwerken hebben we de holle delen van de raceauto laten tectyleren. Door deze behandeling is de auto goed beschermd tegen roest en corrosie.”
LAATSTE VOORBEREIDING.
OPBOUWEN.
Wie denkt dat het met deze werkzaamheden wel klaar is heeft het mis, want het grote opbouwen van de auto moet dan nog beginnen. “Toen we de auto weer terug hadden zijn we begonnen met het inbouwen en monteren van het dashboard, de meters, ophanging, schokbrekers, brandstoftank, tankinstallatie en het aanleggen van de bedrading. Eigenlijk hebben we alles zelf gedaan want ook de remmen, brandstofleidingen, motor, versnellingsbak en cardanas hebben we zelf in de auto gebouwd. Het installeren van de racestoel, het racestuur en de brandblusser waren eigenlijk de laatste dingetjes die we hebben gedaan voordat de auto raceklaar was.”
TRACK READY!
TERUG IN DE TIJD.
Het klaarmaken van de auto nam aardig wat tijd in beslag. Dat maakt ons nieuwsgierig naar waarom Fred zo graag weer een BMW M3 E30 wilde gaan racen. “De BMW M3 E30 was de allereerste BMW M3 die uitkwam. Ik vond dat een prachtig moment. Maar wat het nog specialer voor mij maakt is dat de BMW M3 E30 de allereerste M3 was waar ik in ging racen met steun van Ekris.”
“Daarnaast vind ik het mooi dat een auto uit de tijd 1988 tot 1994 weer terugkeert op de internationale circuits. Dat geeft een speciaal gevoel waarbij alle speciale herinneringen die ik koester aan deze auto en aan Ekris weer naar boven komen. Ik heb altijd genoten van de samenwerking met Ekris. De passie van Ekris maakte het zo speciaal en sindsdien is BMW mijn merk. Ik kijk er erg naar uit om die oude tijden weer te doen herleven”.
DOOR DE TARZANBOCHT.
BACK ON TRACK.
De Tourenwagen Classics is raceklasse die vooral circuits in Duitsland aan doet. Zo wordt er onder meer gereden op de Hockenheimring, Nürburgring en Lausitzring. Naast de Duitse circuits stond ook Zandvoort op de kalender. “De Historic Grand Prix op Zandvoort, daar keek ik erg naar uit. Het is erg leuk om voor alle vrienden en bekenden je opwachting te mogen maken in zo’n auto. Het was alleen jammer dat de race zo vroeg in het seizoen op de agenda stond. Ik verwacht namelijk de komende tijd alleen nog maar sneller te worden omdat ik nu naar jaren inactief te zijn geweest weer volop aan het racen ben.”