BMW-E28-Hennarot-voorkant-zijkant-eigenaar-mobiel-v2
BMW-E28-Hennarot-voorkant-zijkant-eigenaar-mobiel-v2

BMW E28.

BMW CLASSIC VAN WILCO BEIJER.

KENNISMAKEN MET DE EIGENAAR.

DE BMW E28 VAN...

Naam: Wilco Beijer.
Woonplaats: Veenendaal.
Trotse eigenaar van: BMW 5 Serie E28 uit 1982.

Niet alleen de nieuwste auto’s stelen onze harten, ook BMW’s die al wat ouder zijn laten onze harten sneller kloppen. Om deze auto’s de aandacht te geven die ze verdienen laten wij periodiek een trotse bezitter aan het woord. De eer om af te trappen is aan Wilco.

We treffen Wilco Beijer op een mooie herfstachtige zaterdagochtend in Veenendaal. Zijn BMW E28 in Hennarot blinkt en staat er stralend bij. Terwijl de fotograaf foto’s maakt komen wij meer te weten over Wilco en zijn BMW E28.

KLEUR BEKENNEN.

METEEN FAN.

Deze BMW is nu 3,5 jaar in het bezit van Wilco, die de BMW E28 te koop zag staan bij een kleine autohandelaar in Amersfoort. “Ik zag hem op Marktplaats staan en was meteen fan van de kleur. Een auto in Hennarot maken ze tegenwoordig namelijk niet meer. De auto was extreem verlaagd en uitgerust met totaal niet passende wielen, maar daar kon ik wel doorheen kijken. Ik heb hem dus meteen gekocht.”

Het rijden in een klassieke BMW is Wilco niet vreemd. “Mijn vorige auto was een BMW E30 320i. Een mooie auto, maar tegenwoordig zijn deze modellen erg populair en daarmee niet echt bijzonder meer voor mij. Jaren geleden werkte ik bij Ekris waar Jaap van Ekris een BMW E39 M5 reed. Een fantastische auto vond ik dat, maar iedereen had het over zijn oude E28 M535i en dat hij die nooit weg had moeten doen. Toen ik terugdacht aan die tijd bedacht ik me dat een E28 eigenlijk veel mooier is dan een E30. Daarnaast is de E28 net wat groter en vind ik de vorm van de ‘sharknose’ ook veel mooier. Een leuke bijkomstigheid is dat deze auto, net als ik, uit 1982 komt.”

TIJD OM TE SLEUTELEN.

AANPAKKEN GEBLAZEN.

Om de E28 in zijn huidige staat te krijgen heeft Wilco de BMW stevig onder handen moeten nemen. Uren, dagen, weken en maanden sleutelen en dat alles met maar één doel. De BMW E28 in een goede staat krijgen zodat Wilco nog meer kan genieten van zijn BMW Classic.  “Het is wat uit de hand gelopen ja”, antwoord Wilco op de vraag of hij veel aan de BMW heeft moeten doen. De auto is namelijk volledig aangepast.

“Toen ik de E28 kocht leek deze qua roest maar een paar kleine plekjes te hebben, maar achteraf gezien bleek het toch een hele klus te zijn. De veren waren ver afgeslepen waardoor hij aan het einde van de schokdempers zat. Totaal geen comfort dus. Bovendien was de waterafvoer van het schuifdak in de dorpels gelopen waardoor de dorpels erg ver doorgeroest waren en ook de koel fan draaide niet mee. Daarbij kwam nog dat de plus kabel in de zekeringskast los lag en de startmotor aanstuurde tijdens het rijden.” Na al deze problemen opgelost te hebben is de pech nog niet voorbij. “We hadden alles opgelost en gingen met de E28 naar de Oldtimer Grand Prix in Duitsland. Nog geen dag na terugkomst uit Duitsland lekte de BMW olie en scheurde er een waterslang. Voor mij was al deze pech reden genoeg om de auto binnen te zetten en alles naar mijn zin te maken.”

Om de auto volledig naar zin te maken volgt een volledige aanpassing aan de BMW E28. “Ik heb de M20 motor vervangen door een M52B28 motor met 190 pk. Hiervoor heb ik zelfs een donorauto gekocht via Marktplaats. Naast de aandrijflijn is ook alles tussen het rempedaal en de wielen vervangen door het remsysteem van een BMW E34 535i. Door deze aanpassingen is de E28 een relatief moderne auto met van buiten nog de uitstraling van 1982.” Toch bleef het niet alleen bij vervangen en verbeteren van de E28.”Tijdens de werkzaamheden kwam ik veel roestschade tegen en mede daardoor is aan de gehele auto veel laswerk verricht. Logischerwijs heb ik toen direct de brandstofleidingen, remleidingen, slangen en ophangrubbers vervangen. Na al deze werkzaamheden kon ik er ook niet meer omheen om de auto volledig opnieuw te laten spuiten. Achteraf is dat een hele goede beslissing geweest, want ik kijk er nog iedere dag vol bewondering naar.”

UIT HET EIGEN ARCHIEF.

WERKZAAMHEDEN IN BEELD.

Alle werkzaamheden die aan de E28 zijn uitgevoerd heeft Wilco zelf vastgelegd op foto en video. Zo heeft hij een prachtige tijdlijn vanaf het aanschafmoment tot hoe zijn E28 nu is. Een greep uit de foto's, met name tijdens het sleutelen, ziet u hieronder.

BMW-E28-Hennarot-Nordschleife

OP NAAR DUITSLAND.

TEST TWEE.

Na alle aanpassingen aan de E28 was het tijd voor een nieuwe test toch Wilco? “Klopt, nadat alle aanpassingen gedaan waren ben ik samen met mijn vriendin nogmaals naar de Oldtimer Grand Prix in Duitsland gereden. We gingen met een nog oudere Alpenkreuzer die kant op en daarmee trokken we wel de aandacht onderweg. Het was die dag ook nog eens 35 graden buiten, dus binnen in de BMW liep de temperatuur op tot zeker 40 graden. De reis was dus meteen een goede en spannende betrouwbaarheidstest, maar alles werkte gelukkig prima. Terugkijkend op deze reis is dit denk ik toch wel de mooiste herinnering die ik tot nu toe heb aan deze auto.”

WAARDERING ALOM.

THUMBS UP.

Wilco kijkt nog iedere dag vol bewondering naar zijn BMW E28, maar hij is niet de enige. Ook voorbijgangers en medeweggebruikers zijn vol lof over zijn rode BMW. “Ik krijg enorm veel reacties en dat enthousiasme van  mensen maakt het rijden extra leuk. Bij het stoplicht steken mensen hun duim op en wanneer ik weer eens ergens ben voor onderdelen willen ze allemaal meteen even graag onder de motorkap kijken. Voordat de auto in deze staat was, was het enthousiasme wel minder hoor haha.”

 

 

“Ik moet wel toegeven dat ik niet genoeg rijd in de BMW”, vervolgt Wilco. “Alleen met mooi weer rijd ik in de auto, maar ik wil er wel meer mee gaan rijden en de auto gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Al het harde werk is ten slotte gedaan om in de auto te rijden alleen ben ik er nu nog veel te zuinig op. Nu rijd ik vaker in mijn BMW E36, maar op den duur moet dit de E28 gaan worden. Ik ben alleen wel bang dat ik dan vaker met een emmer sop achter het huis sta.”

ALLES NAAR WENS.

“Wat deze auto zo speciaal voor mij maakt is dat alles nu is zoals ik het zou ontwerpen. De motor doet mij terugdenken aan mijn tijd bij Ekris in de werkplaats, het geluid is fantastisch en de E28 ziet er nog steeds uit als een echte BMW Classic. Ik heb zoveel uren aan deze auto besteed en ik beleef zoveel plezier aan het rijden in deze auto dat ik hem niet meer zie verdwijnen.”