Het bpm op plug-in hybride voertuigen is tot op heden extreem laag dankzij de theoretisch lage CO2-uitstoot. Per 1 januari 2025 zal dit veranderen. De zogenoemde Euro 6e-bis norm gaat van kracht en dat betekent dat een lage bpm verleden tijd wordt. Wat betekent dat voor u?
GEBRUIKERSAFHANKELIJK.
PHEV STOOT MEER CO2 UIT DAN IN THEORIE.
De Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen (bpm) is gebaseerd op de CO2-uitstoot van een voertuig. Waarbij de CO2-uitstoot bij een hybride voertuig extreem laag is, stoot een brandstofauto vanzelfsprekend meer uit. Het kan daarom aantrekkelijker zijn om een PHEV te rijden. Daar komt echter verandering in. Uit onderzoek blijkt namelijk dat men minder vaak elektrisch rijdt met een plug-in hybride dan wordt aangenomen, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot in praktijk hoger is dan in theorie. De EU is van mening dat de huidige waardes van plug-in hybrides niet overeenkomen met de daadwerkelijke gemiddelde uitstoot en heeft haar regels per 1 januari 2025 hierover aangescherpt, onder de noemer Euro 6e-bis.
EURO 6E-BIS NORM.
In Europa zijn veel belastingen gebaseerd op CO2-uitstoot en zijn er strenge regels voor alle autofabrikanten om de uitstoot te verlagen. Met de Euro 6e-bis norm wordt er een realistischer beeld gegeven van de daadwerkelijke uitstoot. Deze norm met strengere berekeningen maakt dan ook een eind aan het voordeel van PHEV's. Hierdoor wordt de aanschaf van een hybride voertuig duurder.
WAT VERANDERT ER VOOR U?
De bpm-voordeel op hybride voertuigen zal vanaf 2025 verleden tijd zijn. Heeft u plannen om een PHEV te gaan rijden? Zorg er dan voor dat u deze nog in 2024 aanschaft. Dit jaar kunt u namelijk nog profiteren van de lage bpm. Wij helpen u graag verder met het vinden van een passende hybride voertuig. Bekijk het huidige aanbod via de button of kom langs in een van onze showrooms.